fredag 24. april 2009

Sovetid

Explosions In the Sky



Først av alt: Beklager udugeligheten. Jeg blogger sjeldnere enn jeg ser Paradise Hotel, og det snakker vel for seg.

Men man kan ikke bruke tid på å være lei seg, angre og spy ut klisjébefengte fraser om hvordan man skulle ønske. Her er det bare å fette på for fullt driv i nuet.
Dagens tema er nemlig sovemusikk! Her er det mye å velge imellom, alt ettersom hva som stresser deg ned. Mine anbefalinger, er derimot:

Explosions In the Sky: Så dette bandet live, for snart akkurat ett år siden. Hvis man skal vurdere bandet live, og legge frem en konklusjon, vil jeg si at det var helt ok. Egentlig ikke noe særlig til livemusikk. Bandet hadde bra trøkk, og er jo habile musikere så det holder, men å høre det live kan bli i meste laget. Men allikevel hører jeg fortsatt en del på bandet. Jeg hører på det før leggetid, når jeg jobber med skolearbeid, og andre ting der fokuset må være tip top, fokus, fikus. Som første plate anbefales The Rescue, som kan lastes gratis ned fra hjemmesiden deres. Som plate nr. 2 anbefaler jeg The Earth is Not a Cold Dead Place. Kanonskive, med mye bra hits.

Godspeed You! Black Emperor: Litt dystrere og mer langdrygt enn EITS. Det tar tid å venne seg til musikken, men du digger det til syvende og sist, dersom du har hørt annen musikk enn Get Up And Dance. Alle plater anbefales, men Moya, Blaise Bailey Finnegan 3. og Providence anbefales som godlåter.

Bon Iver: Fy faen, dette er så deilig! Relativt nyoppdaget band, men utrolig digg. Stacks fra platen For Emma, Forever Ago er en fin start dersom du er rookie.

Mogwai: Utrolig deilig. En vis mann sa en gang, at dersom du liker god film, liker du Mogwai. Sammenhengen blir kanskje overdrevet absurd for de uinnvidde, men du skjønner det dersom du hører en del på det. Sjekk ut!

Damien Rice: Trenger kanskje ikke noen videre introduksjon, men plata 9 er gjennomført fin. Alle låtene ranker ganske høyt, men er dette ukjent for deg, bør du sjekke 9 crimes.


God natt!

1 kommentar:

  1. hei:)
    mye bra her, blant annet så elsker jeg mogwai og Damien Rice, selv om jeg må si at jeg foretrekker "O" fremfor "9". men dog. nick drake føler jeg for så vidt også er ganske behagelig å sove til, spesielt "five leaves left", sangene "day is done" og "three hours" er så deilige. utenom det må jeg ærlig innrømme at den beste luren jeg har hatt med bakgrunnsmusikk det var Sigur Ros plata "()". funker hver gang! helt herlig.
    ellers må jeg bare si at jeg liker det du skriver. er glad i samme type sjangere og bandstil (hvis det er forståelig i det hele tatt, for andre enn meg selv).
    Anna (fra vestfold)

    SvarSlett